| Pirmasis met numeris skaitytojus pasitinka, virelyje vaizduodamas monijos istorij nauju keliu pasukus vyk: Sinajaus kalne Moz tiesia rank aminajai mogaus Sandorai su VIENU Dievu, priimdamas DEŠIMT Dievo sakym. Dailininks Silvijos Knezekyts vireliui parinkta yd kilms prancz menininko Marco Chagallo (beje, priekariu dukart apsilankiusio ir Lietuvoje) iliustracija nuo pat virelio kreipia mintis tai, apie k skaitysime ir mstysime „Artumoje“ per visus 2014 metus. Tai ir aliuzija Katekizmo teigin, jog „Dievas savo garb pirmiausia apreikia Izraeliui“ (2085), betgi sykiu – ir visiems, kurie nori gyventi Dievo nort, taigi ir geriausi mogui, gyvenim.
Keista, taiau Dekalog, kaip geriausi teisingumo ir tvarkos mat, iandien mini net netikintieji; o dar keisiau, kad tikintieji kain ar ikart sugebt ivardyti visus deimt i eils. Betgi ivardijimas yra problema.
Ar Dekalogas iandien mogui dar k nors tikrai reikia – „juk visi gyvename iame pasaulyje su jo taisyklmis“? Tai esminis „Artumos“ klausimas. Kita vertus, ar ir mokdami ivardyti ir net bandydami laikytis, suprantame, kokio masto ir gylio atsakymus Dekalogas duoda ms kasdienio gyvenimo klausimus, koki esming krypt jam teikia? O kaip Dievo sakymai dera su mogaus laisve ir jam duota pasirinkimo galimybe? Kaip suprasti „sakinjant“ Diev, jei tuo pat metu su gyriumi minime Jo begalin gerum?
Be i klausim, urnale pastebima, jog stokojant suvokimo apie Dievo sakym ir Jo meils paralel taip ir neigyvendinta lieka sena katechezs jaunimui problema: juk „retai kuris igyveno malon dar paauglystj pairti Dievo sakymus ne kaip „taisykli rinkin“, bet kaip pagalb mogui bti laimingam“.
Sausio numeryje kun. Kstutis K. Brilius MIC visu rimtumu ikelia pirmj Dievo sakym: ar tik neprasilenkiame su Vienu Dievu, kai savo gyvenime sudieviname tai, kas nra Dievas? Beje, urnale palieiama ir kita, regis, sunkiai veikiama ventj atvaizd garbinimo/gerbimo problema primenant: „prie vent paveiksl meldiams ne jam, daiktui“; „visi, net ir patys nuostabiausi paveikslai yra tik krinio kriniai“; „gerbiamas ne pats atvaizdas, o tai, k jis vaizduoja, ta tikrov, kuri jis nurodo“.
Jau tapo prasta „Artumos“ svarstomos temos atgarsi paiekoti palaimintojo Jurgio Matulaiio gyvenime. Pasirodo, tvas Jurgis mgdavo kartoti: „Formulik gyvenimo neiganys“, o tuo, kaip liudija amininkai, „norjo pasakyti, jog i graiausi ir veniausi taisykli gali likti tik formulik, jei pamirime j esm“.
Naujaisiais metais „Artuma“ keliauja pas skaitytojus ir su keliomis naujovmis. Redakcija tikisi pagyvinti Skaitytoj laik skilt, atsiliepdama j pai praym spausdinti atsiliepimus, pasidalijimus, pageidavimus. Liturginiame kalendoriuje kun. Artras Kazlauskas iemet kvies giliau apmstyti kolektas – Mii maldas, kuri daniausiai... neigirstame. Dekalog vaikams prieinamu jiems tekstu ir vaizdu pristatys ses. Onut Vitkauskait MVS ir urnalo dailinink Silvija. Skaitytojai ras ir nauj skilt „Paauk mane“, kurioje kart pokalbis su kun. Arnoldu Valkausku.
O kas lieka urnale sena ir sykiu – kaskart nauja? Tai, be abejons, atsiliepimas gyvenimo aktualijas, ypa eimos politikos, krikionikojo veikimo ir aktyvumo paskatos. Saus skaitykime, ar verta ir kodl verta stengtis, kad Lietuvos politikoje krikioni balsas nebt „pragais“. Kalbant apie Šeimos politik, konstatuojama, jog 2013 metai buvo „mokymosi telktis ir veikti kartu pradia“. Kaip raoma vienoje publikacij, „ateinantys metai neturt bti ramesni. Vis dar laukiame Seimo nari balsavimo dl Gyvybs prenatalinje fazje apsaugos statymo“.
Spausdindama Lietuvos vyskup laik Šeimos metams redakcija ireikia pasiryim ir iemet eiti koja kojon su Banyios liturginiu laiku ir mintimi, ypa dalytis ja su visais Lietuvos monmis, kuri jiems galbt dar nra prieinama greiiausiu ir pigiausiu bdu (per internet), kad j, nugirst banyi sakyklose, bt labiau siskaitoma, simstoma kaip t, kuri duoda krypt buvimui krikionimi iandien.
Tsdama Vatikano II Susirinkimo dokument trump, suprantam pristatym ir ypa saus meldiantis u krikioni vienyb, „Artuma“ spausdina publikacij jautriu pavadinimu „Apkabinti brol“ ir mintimi, jog „atsiskyrusieji broliai nra pagonys, tarp kuri reikia skatinti atsivertim“, bet „broliai, kuriuos reikia i naujo apkabinti“. O Banyios dialog su nekrikionimis savitai primena pasakojimas apie v. Karol de Fuko, kurio beatifikacijos pamaldas Romoje susirinko ir gal net labiau u katalikus diaugsi jo globoti... musulmonai tuaregai.
Dkodama Dievui ir savo skaitytojams u prajusius metus, „Artumos“ redakcija tikisi ir toliau diuginti skaitytojus ir liudyti, bet nelidinti Viepaties, kurio net ir kieti odiai / sakymai veda viesiais keliais. Eikime jais drauge!
Dal GUDINSKIEN |